Po co nam Brief?
Każdy przedsiębiorca podejmujący współpracę z Copywriterem, Wirtualną Asystentką lub Agencją Marketingową liczy na efektywne i sprawne współdziałanie obu podmiotów. Pierwszym krokiem do osiągnięcia sukcesu powinno być rzetelne sporządzenie, a następnie wypełnienie dokumentu zwanego Briefem. Po co nam Brief ? Na czym Brief polega? Jak sporządzić taki dokument? Mam nadzieję rzetelnie odpowiedzieć na te nurtujące pytania.
Do poruszenia tematu Brifu, skłoniła mnie reakcja znajomego. Mocno zdziwił się na wieść o tym, że taki dokument jest wysyłany do mojego klienta na wstępie naszej współpracy. Usłyszałam wówczas: jak oni Ci to wypełnią, to stawiam Ci piwo! Lepiej wejdź na ich stronę i poczytaj sobie!
Oczywiście w pełni zrozumiałam wówczas jego wątpliwości. Z pewnością nie po to przedsiębiorca szuka wsparcia, aby dokładać sobie pracy. Każdy może mieć za mało czasu, za dużo obowiązków. Nie zawsze może zdawać sobie sprawę z konieczności odpowiedzenia na kilkanaście pytań, z których połowa może być dosyć obszerna. Większość osób uważa to za zbędną formalność.
Co to takiego Brief?
Kilkanaście pytań..? tak drodzy Państwo, dokument Brief to dokument z mniej więcej kilkunastoma pytania kierowanymi przez wykonawcę do klienta na początku podjęcia współpracy. Dokument ten zawiera także dane firmy, opis, ramy czasowe kampanii i różne ustalenia dotyczące współpracy. Brief, choć może się wydawać obszerny i nużący dla klienta, to pozwala na poprawne zrozumienie oczekiwań klienta względem współpracy. Jest bardzo duża szansa, że zaprowadzi obie strony na realizacji zadań zgodnie z ich założeniami.
Po co nam Brief?
Brief stanowi dla obu stron zabezpieczenie na wypadek, gdyby ktoś o czymś zapomniał. Zawsze można do niego sięgnąć i sprawdzić, czy wszystko w zadaniu zostało uwzględnione. Brief przyda się również, jeśli klient podczas realizacji projektu zmieni zdanie. Wyciągam go wówczas z dna szuflady i czarno na białym pokazuję, co ustaliliśmy na początku naszej współpracy( oczywiście nie oznacza to, że nic nie możemy zmienić w trakcie). Brief to wszelkie oczekiwania klienta związane z jego firmą, i z danym zleceniem. Brief czarno na białym pokaże nam, czego klient nie lubi, a co preferuje. Tak, dokładnie tak! Przykładem jest zlecenie związane z tworzeniem treści na bloga klienta.
Każda marka preferuje inny styl (oficjalny, konwersacyjny, lifestylowy) i ma inne przesłanki związane z zatrudnieniem Copywritera. Czasem tekst ma budować wizerunek marki, sprzedawać, czasem po prostu nieść za sobą merytoryczne treści. Dlatego w Briefe klient ma możliwość opisać wszystkie swoje oczekiwania względem współpracy z wykonawcą. Brief zrobiony raz i porządnie zaoszczędzi nam czasu na ciągłe telefony i maile na kolejnych etapach projektu.
Jak sporządzić Brief?
Tak jak wspomniałam powyżej, każdy Brief ma formę pytań, na które odpowiada przedsiębiorca. Niech pytania będą konkretne, dobrze i bezbłędnie sformułowane. Najlepiej, abyś uwzględnił w nim przede wszystkim pytania, które pozwolą Ci jak najlepiej wykonać zlecenie. Bez wątpienia dobrą praktyką jest posiadanie wzoru Briefa, który można potem dowolnie modyfikować na potrzeby danego zlecenia.
Co zawrzeć w Briefe?
Brief niewątpliwie powinien zawierać podstawowe informacje tj, nazwa firmy, strona, dane kontaktowe. Powinien przedstawiać produkt klienta i jego unikalność, grupę docelową, cel, budżet, harmonogram, informacje o konkurencji, ramy czasowe kampanii.
Z pewnością nie zaszkodzą też informację o historii marki, prowadzonych działaniach marketingowych i preferencjach klienta.
Reasumując sporządzanie Briefu jest bardzo dobrą praktyką, która na samym początku współpracy przysłuży się do sukcesów na jej dalszym etapie.
Zostaw Komentarz