Które social media wybrać?

with Brak komentarzy

Które social media wybrać?

 

Rok 2020 zapisał się historii całego świata w sposób szczególny. Niespodziewanie w marcu opanowała nas pandemia koronawirusa, która trwa do dziś. Spowodowało to spore zamieszanie w życiu prywatnym, zawodowym prawie każdego z nas. Wielu właścicieli firm przekonało się, że bez Internetu i Social Mediów tj Facebook, Instagram, Youtube będzie bardzo ciężko przetrwać na rynku. W związku z tym sporo firm przeniosło się do świata on-line, a niektóre mogły nawet wiele zyskać na narodowej kwarantannie. Pandemia koronawirusa jeszcze bardziej utwierdziła nas w tym, że  każda firma powinna mieć swoje miejsce w sieci. Strona internetowa to podstawa, ale czy social media także? Jeśli tak, to które social media wybrać dla swojego biznesu?

Które social media wybrać?

Nie masz Facebooka, to Cię nie ma …

Wybaczcie ten rozbudowany wstęp, jednak wpływ pandemii koronawirusa na polski biznes nie jest tu bez znaczenia. Znam firmy, które nie potrafiły przenieść swoich interesów do świata on-line i upadły. Znam takie, które gorączkowo wrzucały do sieci wszystko i naraz, albo wyniosły się z sieci na długie miesiące. Zapomniały o social mediach, a  zaniedbanie kontaktu z followersami spowodowało, że klienci poszli do konkurencji w trybie natychmiastowym albo tuż po odmrożeniu gospodarki.

Nic dziwnego. O media społecznościowe warto dbać, ponieważ mogą one zapewnić dużą skuteczność działań marketingowych.

Każda firma musi mieć swoją stronę internetową i miejsce na mapie Google Twoja firma. Dziś już niestety nie koniec języka za przewodnika, ale wujek Google prawdę Ci powie. Natomiast tego, czy Twoja firma musi być wszędzie, już taka pewna nie jestem. Zastanówmy się wspólnie.

Zaczniemy od prostej statystyki: według danych Raport Digital 2020 aktywnych uczestników social mediów w Polsce jest ok. 19 milionów. Spędzają oni w mediach społecznościowych około dwóch godzin dziennie. Kanały, które cieszą się największą popularnością to:

  • YouTube (aż 92% badanych internautów w wieku 16 – 64 lat korzystało z serwisu w ostatnim miesiącu),
  • Facebook (89%),
  • Instagram (55%),
  • Twitter (35%),
  • Linkedin (26%),
  • Pinterest (25%),
  • Twitch (18%),
  • TikTok (15%).

Jak widać z powyższych statystyk, warto być aktywnym w social mediach. Nie oznacza to jednak, że Twoja firma musi być wszędzie. Warto przeanalizować kilka kwestii związanych z rozwojem biznesu na kanałach społecznościowych.

Zwróćmy uwagę na kilka faktów, zanim zastanowimy się: Które social media wybrać?

– media społecznościowe wymagają czasu, którego nie ma przedsiębiorca. Bardzo często w firmach ceduje się prowadzenie kanałów społecznościowych na pracownika, który każdego dnia gorączkowo szuka w sieci kota albo cytatu, który mogły wrzucić na tablicę. Niestety nie tędy droga. Dziś media społecznościowe stanowią potężną platformę, na której ludzie szukają informacji, treści, opinii i potwierdzenia słuszności swoich wyborów. Prowadzenie mediów społecznościowych powinno się zlecić np. wirtualnej asystentce, która przygotuje plan postów, nawiąże kontakt ze społecznością , zrobi kreatywne grafiki i napisze adekwatny content.

Jeśli nie masz czasu na Social Media – odpuść sobie.

– zastanów się, czy Twoja grupa docelowa korzysta z danych Social Mediów. W każdym kanale przeważa konkretna grupa demograficzna. Nawet jeśli Facebooka ma prawie każdy nie oznacza to, że każdy szuka tam konkretnych informacji. Często gęsto wystarczy nam przeglądarka internetowa Google. Jeśli prowadzisz restaurację, sklep z modną odzieżą, artykułami dla dzieci to śmiało zacznij karierę w social mediach. Jeśli natomiast Twoja firma przetwarza odpady ściekowe, odpuść sobie Facebooka. Zastanów się na kanałem Youtube. Może Twoich odbiorców zainteresuje to, jak odbywa się taki recykling i chętnie obejrzą relację w formie video?

 

Co jeszcze jest istotne przy wyborze social mediów?

 

– content, czyli tzw. treść nie jest tu bez znaczenia, dla przykładu podam Ci Twittera, który mnie osobiście mocno kojarzy się z dziennikarstwem i polityką. Tam liczą się najświeższe wiadomości związane z wydarzeniami na świecie albo funkcjonowaniem danej firmy (rozwój, osiągnięcia, nagrody) Uważam, że  butik z bielizną nie zagrzeje miejsca na Twitterze, ale na platformie Pinterest powitają go z otwartymi rękoma. Zastanów się, czy Twoje treści pasują na dany kanał społecznościowy. Czy spełnią oczekiwania odbiorców.

– nie bez znaczenia pozostaje fakt, że dziś Media Społecznościowe kosztują. Jeśli chcesz mieć zaangażowaną społeczność, która zainteresuje się Twoimi treściami to nie wystarczy zaprosić znajomych do zalajkowania Twojej strony. Taki fanpage nie będzie miał przyszłości. Na Twoją stronę muszą przyjść osoby zainteresowane Twoim produktem, a nie przypadkowi followersi. Na swoich odbiorców musisz zapracować sam – treściami i płatną reklamą. Facebook i Instagram pokazuje Twoje posty tylko 5% odbiorców.

Reasumując, Twoja firma nie musi być wszędzie. Jeśli zastanawiasz się: które social media wybrać, pomyśl,  czy wpasujesz się w dany kanał ze swoim produktem i czy Twoje treści zaspokoją oczekiwania użytkowników.

Dziękuję za Twoją uwagę.  Zapraszam Cię do drugiej części artykułu, która ukaże się niebawem. Przeanalizujemy wspólnie wszystkie kanały społecznościowe. Na tej podstawie będziesz mógł wybrać serwis najbardziej dostosowany do swojej marki i zwiększyć szanse na prowadzenie efektywnej kampanii marketingowej.

Zostaw Komentarz