Jestem pewna, że niejednokrotnie zdarzyło Ci się trafić na konkurs, organizowany przez jakiś firmowy fanpage na Facebooku. Przypuszczam, że mogłeś nawet wziąć udział w takim konkursie i z powodzeniem wygrać jakiś cenny gadżet. A czy zastanawiałeś się kiedyś, czy taki konkurs jest zorganizowany zgodnie z prawem? Czytałeś regulamin zanim przystąpiłeś do konkursu? A może nie było regulaminu? Jeśli nie masz pewności, to zapraszam Cię do lektury mojego dzisiejszego wpisu. Dowiesz się, że prawie każdy konkurs organizowany na Facebooku jest nielegalny oraz jak zorganizować konkurs na Facebooku zgodnie z prawem. Zapraszam.
Jak są organizowane konkursy na Facebooku ?
KONKURS!
1. Polub naszą stronę
2. Polub i udostępnij post konkursowy.
3. Oznacz znajomych i koniecznie zaproś ich do konkursu!
4. Spośród osób, które wykonały wszystkie zadania wylosujemy w poniedziałek 10 zwycięzców
5. Nagrodą są najnowsze, najmodniejsze w tym sezonie sweterki dla dzieci z kolekcji Smile Kids!
I to wszystko!
Taki konkurs z pewnością zapewni właścicielowi konta bardzo dobre zasięgi, jestem nawet pewna, że przybędzie mu sporo “nowych” fanów. Kto by nie chciał otrzymać modnego sweterka dla dziecka? To tylko kilka kliknięć myszką i nagroda może być moja!
Niestety powyższy konkurs jest niezgodny z prawem i regulaminem Facebooka. Nie ma regulaminu i łamie regulamin Facebooka. Organizując go, można wpaść w tarapaty. Konto firmowe Facebook po prostu zablokuje lub usunie. Konkurs będzie skasowany. Właściciel fanpage w tym momencie sporo straci na swoim wizerunku, a marketingowo nie zyska po prostu nic. Fani, którzy przyjdą klikać pod jego konkursowym postem, będą w rzeczywistości łowcami konkursów, z fikcyjnymi kontami Nie zostaną z nim na długie lata i nie będą wspierać jego firmy w social mediach.
Jak zorganizować konkurs na Facebooku?
Całe szczęście konkursy można organizować i z powodzeniem mogą być one legalne i wartościowe. Podstawową rzeczą jest wnikliwa lektura regulaminu facebooka.
Jako organizator konkursu jesteś zobowiązany do:
- stworzenia regulaminu
- wskazania warunków konkursu i wymagań (kto może uczestniczyć, weź pod uwagę np. wiek),
- przeprowadzenia konkursu zgodnie z prawem
- umieszczenia w regulaminie informacji o pełnym zwolnieniu Facebooka z odpowiedzialności
Pamiętaj, aby napisać, że konkurs nie jest w żaden sposób sponsorowany i promowany przez Facebooka.
Regulamin FB zabrania następujących zapisów:
„udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”,
„udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji”
„oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”
Jak powinien wyglądać regulamin konkursu na Facebooku?
Przede wszystkim regulamin powinien zawierać następujące dane:
-Organizator i nazwa konkursu
-Opis osób do których konkurs jest skierowany, warunki uczestnictwa (kto może wziąć udział, kto nie, jakie są wymagania techniczne, czas trwania konkursu, daty i godziny rozpoczęcia i zakończenia, gdzie się odbywa – konkretnie: na portalu FB, na fanpagu, grupie)
-Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych – obowiązek informacyjny (art. 13 RODO)
-Zasady konkursu (jakie zadanie czeka uczestnika, jaka nagroda – ile osób otrzyma, ile nagród, ile nagród może otrzymać jedna osoba itd.).-Wybór zwycięzcy: kto, jak, w jakiej formie zostanie ogłoszony zwycięzca
-Informacja o podatku od nagrody (podatek nie dotyczy Cię jeśli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł)
-Postanowienia dotyczące praw autorskich – jeżeli konkurs tego wymaga.( np. konkurs dotyczy wymyślenia nazwy na produkt, którą potem wykorzystasz)
-Informacje dot. braku odpowiedzialności organizatora w określonych przypadkach
-Informacje o postępowaniu reklamacyjnym
-Zgoda na przetwarzanie danych osobowych
-Regulamin należy udostępnić wszystkim uczestnikom konkursu. Najlepiej go podlinkować, lub załączyć plik pdf
Konkurs w postaci loterii na Facebooku
Na Facebooku nie można organizować loterii, taki rodzaj konkursu może być zorganizowany zgodnie z art. 13 ustawy o grach hazardowych (m.in. loterie promocyjne) jednorazowo
w skali ogólnokrajowej lub lokalnej zgodnie z zatwierdzonym regulaminem. Żeby zorganizować loterię, należy wystąpić do dyrektora właściwej izby administracji skarbowej
z wnioskiem o zezwolenie na zorganizowanie loterii. Wniosek jest odpłatny i musisz go złożyć na dwa miesiące przed terminem loterii. Należy w nim udokumentować min informację, że źródła pochodzenia twojego kapitału są legalne i nie że zalegasz z opłatami min za ubezpieczenie zdrowotne.
Temat jest tak bardzo zawiły, że w tym momencie po więcej merytorycznych informacji odsyłam Cię do prawnika. Wspomnę tylko, że nielegalne loterie mają swoje konsekwencje
w postaci kar grzywny, aresztu lub pozbawienia wolności (zgodnie z art. 128 § 1 kodeksu wykroczeń i art. 107 kodeksu karnego skarbowego)
Może przesadzam? Może straszę? Niewątpliwie takich konkursów jest mnóstwo, a przecież nikt na bieżąco nie monitoruje Facebooka 24h na dobę. Istnieje jednak ryzyko, że ktoś może zgłosić właśnie Twój konkurs jako niezgodny z prawem, wówczas wspomniane wyżej konsekwencje ruszą z kopyta. Dlatego warto abyś zrobił konkurs z głową 🙂
Reasumując, mam nadzieje, że mój artykuł jest dla Ciebie przydatny i że wiesz już jak zorganizować konkurs na Facebooku. Jeśli chcesz, chętnie pomogę Ci w przygotowaniu wartościowego konkursu, który nie tylko zachwyci fanów, ale również przyczyni się do wsparcia Twojego wizerunku marketingowego w social mediach. Zapraszam do kontaktu z wirtualna asystentką.
Nieśmiało i skromnie zapraszam Cię na mój fanpage na FB oraz na Instagram.
Jeśli chcesz dowiedzieć się jak wygląda prowadzenie Facebooka przez Wirtualną Asystentkę to zapraszam także.
Zostaw Komentarz