Jak wybrać kanał social media dla swojej firmy?
Mamy już pewność, że obecność Twojej firmy w social mediach zapewni Ci wzrost przychodów. Kanały społecznościowe są bardzo znane i zapewniają bezpośredni kontakt z klientem. Mogą być skutecznym narzędziem marketingowym, jeśli tylko będziemy odpowiednio z nich korzystać. Praktycznie każdy portal od Facebooka po Tik Toka jest bardzo popularny. Warunkiem wykorzystania ich potencjału jest dobór odpowiedniej platformy dla Twojego biznesu. W związku z tym: Jak wybrać kanał social media dla swojej firmy?
Zaczniemy od przeanalizowania portali społecznościowych i na tej podstawie wybierzemy medium
najbardziej dostosowane do Twojej marki.
1. Facebooka ma każdy, od nastolatka po emeryta, który dobrze czuje się w obsłudze Internetu. Najczęstszym powodem wyboru tej platformy jest potrzeba kontaktu z rodziną i znajomymi. Coraz częściej szukamy tu informacji o produktach i opinii internautów. Na Facebooku możesz pokazać fajny content w postach, zdjęcia produktów, treści z Twojego bloga. Nawiążesz tu kontakt z klientami, pokażesz linki do filmów z Youtuba, umożliwisz zakup produktów, rezerwacje wizyty w salonie. Poza tym założysz grupę branżową, która może zatętnić życiem. Prawdę mówiąc, jest niewiele branż, które się tu nie odnajdą. Znam nawet pewien Zakład pogrzebowy, który wypracował sobie ponad 500 tysięcy followersów. Nie wiadomo jednak, czy pozyskani fani staną się jego klientami, obawiam się, że w pewnym momencie decyzja może nie należeć już do nich samych.
2. Instagram – tu liczą się zdjęcia i liczy się też content. Nikt nie zechce, obserwować na długo pięknych fotek, bez treści ich autora. Są branże, którym ciężko jest pozyskać sobie followersów. Z pewnością bardzo dobrze czują się tu takie gałęzie biznesu jak: odzież, kosmetyki, projektowanie, fotografia, podróżowanie, restauracje, blogi i wiele innych. Instagram to narzędzie estetyczne i wizualne.
3. LinkedIn to kanał społecznościowy zwany medium dla poważnych biznesmenów. Tu podzielisz się wiedzą, nawiążesz kontakty, które mogą zaowocować współpracą. Jest to serwis na serio, żadne śmieszne filmiki czy kotki nie znajdą tu uzasadnienia. Publikuj artykuły, wartościowe treści i posty, opiniuj. Na LinkedIn znajdziesz też pracownika do swojej firmy np. Managera, czy Wirtualną Asystentkę. Mnóstwo tu Headhunterów i czasem wystarczy odpowiednio ustawić profil a praca przyjdzie sama. Na LinkedIn możesz założyć podobnie jak na Facebooku konto firmowe, jest to dosyć niszowe zjawisko. Można uznać, że stronę na LinkedIn ma ten kto nie lubi Facebooka. Dlatego warto tam założyć konto firmowe.
4. Twitter to konkretne, krótkie, treściwe przekazywanie informacji. Tu i teraz. Kanał, na którym piszą politycy i dziennikarze. Możesz tu informować o rozwoju swojej firmy, o kolejnych sukcesach, szkoleniach, odznaczeniach, certyfikatach. Na bieżąco są tu komentowane różne wydarzenia ze świata
i kraju. Po prostu piszesz newsa często i konkretnie. Twitter to chyba najbardziej czasochłonny portal społecznościowy. Właściwie to praca na pełen etat.
5. Pinterest to również kanał gdzie liczą się piękne zdjęcia i grafiki tj na Instagramie. Followersi szukają tu inspiracji, popularnością cieszą się kulinaria, moda, makijaż. Sama często szukam ciekawych szablonów do pracy z dziećmi, albo przepisów. Dobry aparat lub program graficzny i mnóstwo przydatnych followersom pinów na tablicy, będą strzałem w dziesiątkę.
6. You Tube bazuje tylko i wyłącznie na filmach, możesz śmiało prezentować tu swoją działalność. Dobrze sprawdzają się treści merytoryczne oraz śmieszne filmy, które bawią internautów. Filmy powinny być wysokiej jakości. Jeśli będą przydatne to wzbudzą zainteresowanie publiczności. Kariera na Youtubie wiąże się też z posiadaniem dobrego sprzętu: kamery, mikrofonu i brakiem tremy.
7. Tik Tok to kanał społecznościowy dla młodych ludzi, zdecydowanie dominuje tu pokolenie osób w wieku od 9 do 15 lat., bazuje na krótkich filmikach. Jeśli Twoją grupą docelową są osoby urodzone w 2. Połowie lat 90. lub później, to z pewnością jest to miejsce dla Twojej marki. Młodzież zazwyczaj sama decyduje o tym jak wyda zaoszczędzone pieniądze. Z pewnością odnajdą się tu producenci gier, albo ubrań dla młodzieży. Na Tok Toku umieszczamy krótkie muzyczne filmiki w postaci wyzwań, żartów, bądź układów tanecznych.
Od 20 września Tik Tok został oficjalnie usunięty z USA, Google i Apple mają obowiązek usunąć go ze swoich sklepów. Jak będzie w Polsce ? czas pokaże.
Jak wybrać kanał social media dla swojej firmy?
Na początku zadaj sobie jedno najważniejsze i podstawowe pytanie: Kim są Twoi odbiorcy? Zdefiniuj personę – wiek, zainteresowania, potrzeby, czas wolny, rodzina lub jej brak. Zakładam oczywiście, że już masz taką osobę, skoro działasz na rynku. Ale jeśli dopiero zaczynasz swoją działalność to zacznij właśnie od persony. Jeśli Twój produkt jest wizualny, tj odzież lub jedzenie szukaj klientów na Instagramie bądź Pintereście. Jeśli działasz w branży beauty to również wspomniane portale będą skuteczne, jednak You Tube też będzie Twoim sprzymierzeńcem, możesz tam pokazywać sposoby na makijaż, pielęgnację cery , prezentować produkty lub narzędzia których używasz w pracy z klientką. Prowadzisz sklep z książkami dla dzieci ? Śmiało na Facebooku i Instagramie możesz zamieszczać treści, zdjęcia a na YouTubie omawiać i recenzować produkty. Jesteś psychologiem, couchem? Będzie Ci ciężko zbudować zasięg na Instagramie, ale krótkie treściwe filmy na You Tube , w postaci przydatnych poradników spodobają się Twoim odbiorcom. Sprawdź, gdzie pojawia się Twoja konkurencja? I skąd czerpie największe korzyści. Dzięki temu unikniesz błędów i lepiej wzmocnisz swoją pozycję na rynku.
Mam nadzieję, że już wiesz Jak wybrać kanał social media dla swojej firmy. Social media zmieniają się bardzo dynamicznie, Twoim zadaniem będzie ciągłe monitorowanie zmian i aktualizowanie swoich decyzji związanych z obecnością w social mediach. Pamiętaj, że ta zabawa kosztuje Twój czas i pieniądze. Prawie zawsze, aby zbudować zasięg trzeba Twój wartościowy, content opłacić poprzez reklamę, aby dotrzeć do właściwych odbiorców.. nie koniecznie znajomych.
Potrzebujesz pomocy w prowadzeniu swojego kanału w social mediach? Szukasz wsparcia? Zapraszam Cię do kontaktu ze mną. Pomogę znaleźć Ci kanał idealny dla Twojej firmy.
Zostaw Komentarz